Blog

Einträge mit dem Tag zoekmachines.

Google is een stuk slimmer geworden ...

... maar of dat een goede zaak is valt te betwijfelen. Voordat we daar een oordeel over kunnen vellen, is het goed om eerst te kijken naar wat Google voor nieuws heeft bedacht voor het zoeken op internet.

Vorige week introduceerde Google de 'Knowledge Graph'. Hiermee probeert Google beter te begrijpen naar welke informatie mensen op zoek zijn. Naast de traditionele zoekresultaten wordt nu ook een veld getoond met daarin feitelijke informatie. Ze hebben hiervoor meer dan 3,5 miljard feiten verzameld over ongeveer 500 miljoen objecten. Hoe het werkt wordt in onderstaande video uitgelegd:

Met deze vernieuwing beoogt Google een drietal zaken te bereiken:

  1. Het juiste antwoord vinden. Woorden hebben regelmatig meerdere betekenissen. Deze dubbelzinnigheid kan een zoekmachine danig in de war brengen. Bedoel je Taj Mahal het monument, of Taj Mahal de muzikant? Google claimt nu het verschil te begrijpen en daarmee relevantere resultaten te tonen en nuances in betekenis te onderscheiden.
  2. Een goede samenvatting geven. Omdat Google beter in staat is om je vraag te begrijpen, kan het ook beter op basis van relevante inhouden een samenvatting geven over een onderwerp. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar informatie over Marie Curie, dan krijg je informatie over haar geboorte- en sterfdata, haar opleiding en haar wetenschappelijke ontdekkingen. Daarnaast worden ook een aantal andere wetenschappers getoond die enige raakvlakken hebben met Marie Curie.
  3. Zowel dieper als breeder informatie ontsluiten. Door een overzicht te geven van de informatie rondom een bepaald item kunnen mensen makkelijker nieuwe feiten ontdekken en nieuwe verbindingen leggen. 

Voor Google is dit een logische stap omdat ze geloven dat de perfecte zoekmachine precies begrijpt wat je wil weten en op basis daarvan exact het antwoord te geven wat je nodig hebt. Aan de ene kant is dit weer een mooie stap voorwaarts in het effectief zoeken naar het juiste antwoord. Aan de andere kant zitten er ook haken en ogen aan deze ontwikkeling. Zolang het gaat om feitelijke informatie zie ik nog geen grote nadelen. Maar zodra dingen minder eenduidig zijn, wordt het een stuk lastiger om de juiste antwoorden te presenteren. Ik ben benieuwd hoe Google dit in de toekomst denkt te gaan oplossen.

Voor degene die deze functionaliteit nog niet ziet: heb geduld. Google rolt deze functie geleidelijk uit, te beginnen bij de Amerikaanse gebruikers.

Is Google kwaadaardig?

 

Begin dit jaar kondigde Google aan zijn privacy beleid te wijzigen. Of eigenlijk te harmoniseren. Van meer dan 70 verschillende privacyreglementen naar 1 privacyreglement. Tegelijkertijd kondigden ze daarbij aan dat ze volgens de nieuwe voorwaarden min of meer alles mochten doen met jouw informatie. Daar was niet iedereen even blij mee. Google werd verweten zijn motto 'Don't be evil' wel erg veel geweld aan te doen. Maar is dat wel terecht?
 
Dat Google niet eerder is overgaan tot het koppelen van allerlei informatie is eigenlijk veel opmerkelijker. De informatie hadden ze tenslotte al. Google biedt al z'n diensten gratis aan en meestal is de kwaliteit van deze diensten hoog. Niet verwonderlijk dus dat veel mensen er gebruik van willen maken. Zoeken, Gmail, Docs & Reader zijn een paar goede diensten die ik zelf veel gebruik. Al deze diensten zijn echter slechts ogenschijnlijk gratis. Je betaalt weldegelijk, namelijk met informatie. Waar je naar zoekt en klikt, alles wordt geregistreerd. In ruil daarvoor krijg je dus zoekgemak en andere gratis diensten.
 
Wie nog niet doorheeft dat internet op deze wijze wordt gefinancierd is gewoon naïef. Hiermee wil ik niet het gedrag van Google goedpraten, maar wel de andere kant van de medaille laten zien. Zelf vind ik het jammer dat de keuzemogelijkheid is beperkt. Waarom is er geen betaalde variant van Google? Een Google-variant waarbij jezelf achter de filter- en personalisatieknoppen zit? Ik zie daar grote voordelen in: je kunt dan bijvoorbeeld zelf bepalen of er op regio gefilterd wordt of niet. Uiteraard met als voorwaarde dat mijn informatie door niemand anders wordt gebruikt of aan andere wordt doorverkocht.
 
Voor een beetje tegenwicht: 10 positieve punten over Google. Oftewel: beauty is in the eye of the beholder.
Maakt Greplin een einde aan fragmentarisch zoeken?

Waar had je het adres voor dat feestje ook alweer opgeslagen? Facebook, Evernote, e-mail (welke van de vijf?), agenda? En waar begin je dan met zoeken?

Zoeken naar informatie is nog steeds een fragmentarisch gebeuren. Wil je iets op internet zoeken, dan ga je naar Google (of Bing, Yahoo, etc). Bestanden op je computer doorzoek je met bijvoorbeeld Spotlight, Google Desktop of Copernic. Voor het doorzoeken van je sociale netwerken val je terug op de zoekfunctie van het desbetreffende netwerk.

Maar stel dat je niet precies weet waar je moet zoeken? Ga je dan alle mogelijkheden af? De kans is groot dat je al ergens bent afgehaakt voordat je het antwoord vindt. In dergelijke situaties komt Greplin goed van pas. Ze presenteren zich als het zoekvenster voor je leven.

Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je een aantal andere diensten aan Greplin koppelen. Om te beginnen heb ik zelf Dropbox, Twitter, Facebook en LinkedIn  gekoppeld. Na een aantal minuten indexeren, toont Greplin een zoekvak a la Google. Voer een zoekopdracht in en je vindt allerlei informatie die opgesloten ligt in de gekoppelde diensten. De zoekresultaten worden op een overzichtelijke manier en in realtime getoond. Met name de snelheid waarmee Greplin de zoekresultaten presenteert is opvallend.

Ook handig is de mogelijkheid om de zoekresultaten op verschillende manieren te filteren: naar personen, gebeurtenissen, bestanden, berichten of op basis van een specifieke dienst. Naast de eerder genoemde diensten kunnen ook een heel scala aan andere diensten zoals Gmail, Google Docs, Evernote, Salesforce, Basecamp, Highrise en Yammer toegevoegd worden. Greplin is daarmee vooral een nuttig instrument voor iedereen die regelmatig naar informatie zoekt die is opgeslagen bij verschillende toepassingen.

Veel mensen hebben een (of meerdere) email-adressen, zijn aangesloten bij sociale netwerksites en hebben bestanden gehost in de ‘cloud’. Gemakkelijk kunnen vinden wat je nodig hebt zonder dat je elke dienst apart moet openen, kan een hoop tijd besparen. Het is een niche in de markt voor zoekdiensten waar niet eerder ander bedrijven in zijn gesprongen. Met deze geïntegreerde aanpak kan Greplin nog ver komen. Ze hebben een oplossing voor een groeiend probleem. Naast een steeds verdere versplintering in diensten die mensen gebruiken, neemt ook het aantal apparaten waarmee mensen toegang hebben tot informatie toe.

Heeft Greplin hiermee het fragmetarisch zoeken opgelost? Ze zijn mijns inziens goed gestart, maar hebben nog een hele weg te gaan. Nu zijn bijvoorbeeld alleen nog maar webapplicaties te doorzoeken.

Greplin is opgericht door Daniel Gross. Hij kreeg de inspiratie voor het oprichten van Greplin toen hij op weg was naar een feestje en het adres niet meer wist. Stond het in Facebook, in zijn Gmail of in zijn agenda? Hij wist het niet en vanaf zijn telefoon was het ook nog eens erg lastig zoeken. Dus bouwde hij de oplossing. De basisversie van Greplin is gratis. Naast de webversie is er ook een iPhone-app beschikbaar. Om sommige diensten aan je index toe te kunnen voegen dien je wel een betaald account te nemen.

Zeige 3 Ergebnisse.