Recente bloggers

Dorien König
Berichten: 3
Sterren: 0
Datum: 21-5-17
Mirjam Stewart
Berichten: 1
Sterren: 0
Datum: 18-5-17
Mirjam Grijpstra
Berichten: 2
Sterren: 0
Datum: 18-5-17
Didi Joppe
Berichten: 2
Sterren: 0
Datum: 18-5-17
Harm van den Bergh
Berichten: 1
Sterren: 0
Datum: 17-5-17
Liesbeth Meijer
Berichten: 4
Sterren: 0
Datum: 16-5-17
Iris Schouten
Berichten: 2
Sterren: 0
Datum: 15-5-17
Diana de Jong
Berichten: 2
Sterren: 0
Datum: 15-5-17
Aafien Pieters
Berichten: 1
Sterren: 0
Datum: 8-5-17
Jeanine van Luijn
Berichten: 2
Sterren: 0
Datum: 2-5-17
Monique van Buuren
Berichten: 2
Sterren: 0
Datum: 24-4-17
Petra Beckers
Berichten: 1
Sterren: 0
Datum: 2-4-17
Monique van Buuren
Berichten: 1
Sterren: 0
Datum: 19-3-17
Susanne Mol
Berichten: 4
Sterren: 0
Datum: 27-2-17
Mathieu Claas
Berichten: 1
Sterren: 0
Datum: 22-2-17

Blogs

Recente blogs van medewerkers Welten-instituut én studenten over onderwijs- en leerwetenschappen

Blogpost 2 Dementiegame

Dementiegame   Inleiding Dementiegame is een interactief spel voor iedereen die zijn kennis op het vlak van dementie wil vergroten. Het is een serious game waarmee mantelzorgers, familieleden en (aanstaande) professionals leren hoe ze het beste kunnen omgaan met mensen met dementie. Via de dementiegame leert de gamer over de verschillende vormen en stadia van de ziekte dementie en kan de gamer via de app in contact komen met lotgenoten. De...

Blog 2 Programmeren met kleuters te gek?

Waarom zou je kinderen al op jonge leeftijd leren programmeren? Omdat ICT-geletterdheid één van de 21 e eeuwse vaardigheden is die kinderen nodig zullen hebben in de toekomst (Voogt & Pareja Roblin, 2010). Het gaat om vaardigheden om digitale technologie en netwerken te begrijpen en te kunnen bedienen. Steve Jobs (zoals beschreven in Rosoff, 2011) koesterde de volgende gedachte over leren programmeren: “Everybody in this country should learn how to program a computer,...

Blogpost 4 Samenvatting SG Ontdek Nederland

De serious game ‘Ontdek Nederland’ is vooral bedoeld voor leerkrachten die betekenisvol, zelfsturend en thematisch leren belangrijk vinden. Door het spelen van de game leren de leerlingen meer dan alleen het kaartlezen. Daarnaast ervaren de leerlingen dat leren ook ‘leuk’ kan zijn, een prettige bijkomstigheid. Ontdek Nederland kan ook gebruikt worden naast bestaande methodes. Het kan bijvoorbeeld dienen als een aanvulling. Voor leerlingen die problemen hebben met het...

Blogpost 2: Are Open Learning Networks bridging the gap between the PLE and the LMS ?

In 2010 publiceerde Jonathan Mott voor Educause Quarterly een interessant artikel over Open Leer Netwerken. Het artikel is om meerdere redenen relevant. Zo behandelt Mott uitvoerig niet alleen de kenmerken van Leer/Content Management Systeem (LMS/CMS) en de Persoonlijke Leeromgeving (PLE) maar ziet een belangrijke rol in de afstemming tussen beide voornoemde omgevingen voor het Open Leer Netwerk (OLN). Leer Management Systeem. Leer Management Systemen (LMSs) hebben de afgelopen...

Blogpost 1: sterkte/zwakte analyse van de vier thema’s voor (TE-)leren: non-formeel leren, formeel leren, mobiel leren en serious gaming

Dit Blog beschrijft vier thema's voor leren en onderwijzen: non-formeel leren, leren in formele leeromgevingen, mobiel leren en leren door middel van serious gaming. Van ieder thema worden de sterktes en zwaktes aangegeven.   Non-formeel leren kenmerkt zich door de afwezigheid van structuur en vooropgelegde regels. Het vindt onder andere plaats in een multimediale non-formele leeromgeving waarin sociale interactie en collectieve actie centraal staan en waarbij de lerende...

Blogpost 4: SPOC Basisvaardigheden Excel: Het ontwerp, realisatie en evaluatie.

In Blogpost 3 heb ik de transitie beschreven van een instructiecollege/workshop naar een SPOC die studenten doorlopen door middel van zelfstudie. Nu wil ik nader ingaan op de ontwerpbeslissingen en de realisatie ervan. Onderwijskundige oriëntatie. Het ontwerp bestaat uit 3 studietaken. Voor alle taken tezamen wordt 3 SBU in de studiebelasting vastgelegd voor zelfstudie. Er zullen studenten zijn die meteen met de uitwerking van de opdracht (uitwerken foodcost...

Blogpost 3: SPOC versus Workshop?

Vanaf september 2016 wordt de instructie Basisvaardigheden Excel op de Hotel Management School Maastricht niet meer door middel van een Workshop aangeboden maar kunnen studenten deze vaardigheden verwerven via een Specific Private Online Course (SPOC). Een SPOC is de tegenhanger van de nog steeds populaire MOOC (Massive Open Online Course) en is voor het eerst in 2013 door Professor Armando Fox van de University of California Berkeley in het onderwijs geïntroduceerd. ...

De kunst om via wetenschap onderwijsvraagstukken te verhelderen.

Het aanbod van de opleiding is helder omschreven. Hoe ga ik het mij eigen maken met alle dagelijkse beslommeringen en afleidingen van werk, targets en leerlingen die aandacht willen. Les geven moet in principe een feestje zijn, maar dit lukt mij niet altijd. Er zijn een aantal redenen dat ik deze studie ben gaan volgen. Punt 1.Hoe krijg ik de desbetreffende doelgroep of individu dusdanig enthousiast door de stof aantrekkelijk en efficiënt aan te bieden. Dat zijn vraagstukken die mij keer...

Sterkte en zwakte analyse van de vier thema's voor leren

Non-formeel leren Volgens Schroeder, Minocha en Schneidert (2010) kunnen de sociale software applicaties het online leren en de interactie verbeteren. Onder de sociale software applicaties worden de Wiki’s, Blogs en sociale netwerken zoals Facebook en Twitter bedoeld. Deze applicaties bevorderen de sociale relaties doordat studenten hun werk met elkaar uitwisselen. Werk van medestudenten kan daardoor geobserveerd en geanalyseerd worden om vervolgens op eigen werk te kunnen...
Toont 1 - 10 van 725 resultaten.
Items per pagina 10
van 73