Inschrijven

Om mee te kunnen doen in het forum moet u zijn ingelogd (de mogelijkheid daartoe ziet u rechtsboven) en ingeschreven (de mogelijkheid ziet u hier boven).

Forums

« Terug

Onderwerpen Opener cursus Scala

Combinatie weergave Platte weergave Toon als boomstructuur
Berichten [ Vorige | Volgende ]
toggle
Onderwerpen Opener cursus Scala
Antwoord
11-7-11 16:18
Bij de onderwerpen die we in de Opener cursus gaan behandelen denken we aan een volgende opzet:

Leereenheid 1, de basis

- Introductie: Wat is Scala?
- Scala installeren
- Syntax en taalconstructies
-- Variabelen
-- Typen
-- Functies en methoden
-- Operatoren
-- Control structuren

Leereenheid 2, Objectgeoriënteerd programmeren in Scala

- Klassen
-- Constructor
-- Methoden
-- Subklassen
-- Case klassen
- Objecten
-- Companion objecten en methoden
-- Factory objecten en klassen
-- Case objecten
- Traits

Leereenheid 3, Functioneel programmeren in Scala

- Functie als parameter
-- List als voorbeeld
-- Zelf functies als parameter gebruiken
- Functie als terugkeerwaarde
-- Partially applied functies
-- Closures
- Collections

We zullen uitgaan van ervaring met een objectgeoriënteerde taal: de begrippen klasse, object en methode zullen niet worden uitgelegd, bijvoorbeeld.

Ik ben benieuwd naar reacties: lijkt deze lijst met onderwerpen een goed uitgangspunt?
Bij een cursus met een beperkte omvang moet er noodgedwongen natuurlijk heel veel blijven liggen. Actors komen nu bijvoorbeeld niet aan bod. Abstracte typen ook niet. Generics zullen we misschien hier en daar in een voorbeeld gebruiken, maar niet behandelen.
Kortom: wat zijn de reacties op deze keuze voor de te behandelen onderwerpen?
RE: Onderwerpen Opener cursus Scala
Antwoord
12-7-11 10:38 Geplaatst als een antwoord op Sylvia Stuurman.
Ik heb er even naar gekeken, Zoals je aangeeft: je hebt weinig ruimte, dus als ik een onderwerp er graag bij wil hebben, zal er iets anders uit moeten. Het lijkt me voor een basiscursus min of meer compleet.
Mijn advies: probeer zo modulair mogelijk te werken (geen of nauwelijk interactie tussen leereenheden of zelfs delen van leereenheden). Dan kan je later makkelijk delen toevoegen of wisselen.

Harrie